čtvrtek 28. května 2009

Nette a Zend - co je víc?

Nemám rád hype.
Nemám rád nekonečné diskuze o ničem.
..ale prostě si nemůžu pomoct.

Zhruba před rokem jsem se rozhodl vytvořit si jakousi základnu pro informační systém. Takovou základnu, kterou by bylo možné jednoduše rozšiřovat o funkcionalitu specifickou pro každého svého klienta.
Nebudu zastírat, že má inspirace se nacházela především ve Windows Sharepoint Services 3.0, kdy osobně pro mne je to vývojová platforma v .NET. V .NET už bych nepsal žádný informační systém bez WSS3.0, ale o tom jindy.

Předpoklady byly tehdy jasné:
- chci si vyvinout aplikaci za použití šikovného frameworku
- má to být PHP

...a tak začalo hledání a zkoušení... a zase hledání a zase zkoušení, zklamání nebo nadšení a zase zklamání. Nejvíc bylo ubíjející se vždy naučit základy daného frameworku a vyzkoušet si na vlastních příkladech složitost implementace.

A pak bum!

Zend Framework stál přede mnou majestátně, perfektně zpracovaná dokumentace, obrovská podpora, obrovská komunita. Bylo jasno.
A musím říct, že čím víc jsem do Zend Framework pronikal, tím víc jsem si ho zamilovával. Když hoši psali tenhle framework, opravdu přemýšleli a mnohdy jsem se od nich naučil něčemu novému.

A tu jsem začal registrovat zprávy o Nette frameworku. Přišlo velké nadšení. Čistý, český PHP framework? Co víc si přát.
Začal jsem po očku sledovat jeho vývoj. A čím víc jsem ho začal sledovat, tím víc mi něco připomínal, něco, co už dobře znám. V čem už nějakou dobu vyvíjím.
Ano, začal mi připomínat Zend.
A čím víc to sleduji, tím víc mi ho připomíná.

Je to špatně? Ale vůbec ne. Který je lepší? To záleží na úhlu pohledu. Nejlepší je, vyzkoušet oba frameworky na malé webové aplikaci a uvidíte sami, co vám víc sedne. Má to velkou výhodu, jakmile proniknete do jednoho, v tom druhém to naleznete podobně.

U mne je jasno v několika věcech:
- Zend má delší historii
- Zend má větší podporu
- Zend má větší komunitu
- Zend má lepší dokumentaci
- Zend se rozvíjí daleko rychleji
- Zend tu bude ještě za pár let, o Nette to říct nedokážu

Pro mne je tedy vybráno, ale vy se rozhodněte sami. Nette je dobrý framework, a ačkoliv jsem do něj nepronikl úplně, věřím, že bych si na něj zvykl a používal ho rád.
Týmu okolo Nette držím palce, ačkoliv být na jejich místě, možná bych se pustil do něčeho jiného.